Obserwuj potrzeby i szukaj sposoby ich zaspokojenia
Jest to teza która jest podstawą każdej
przedsiębiorczości. Bez tego nie powinno się rozpoczynać żadnej działalności
gospodarczej. Jeżeli nie widzisz luki na rynku którą możesz zagospodarować nie
powinieneś w ogóle myśleć o rozpoczęciu działalności. Samo zdefiniowanie np.
chcę robić e-business czy sprzedawać z zyskiem i osiągnąć sukces jest zbyt
prostym stwierdzeniem aby było prawdziwe.
Przy zakładaniu nowego biznesu zwykłe mówimy o
dwóch strategiach zajmowania rynku: Błękitnego i Czerwonego Oceanu. Błękitny
ocean to zupełnie nowa, niezagospodarowana przestrzeń. Bezwymiarowa i
bezkresna. Znajdując go i wchodząc do niego udajesz się niczym Kolumb w
nieznane. Mit leadera na nowym rynku dzielącego ziemię dla przyszłych
obszarników pozostawiającego sobie przywileje i zaszczyty. Idea tworzenia coś
zupełnie innego niż jest dotychczas i zmiany zasady rynku. Niemal każdy
przedsiębiorca o tym marzy. Jest to jednak Święty Gral – niewielu w historii
świata się taka sztuka udała. Istotą i trudnością tej strategii jest stworzenie
super innowacyjnego produktu aby zająć pozycję dominującą w dostarczaniu nowych
wartości dla klienta których nikt inny nie mający tego produktu dostarczyć nie
może. Znalezienie Błękitnego Oceanu jest niezwykle trudne, nie łudź się że go
znajdziesz od razu i za pierwszym razem.
Co nam zatem jeszcze pozostaje? Wejście w
działający rynek – Czerwony Ocean. Są gotowe zasady, reguły. Wszystko co musisz
zrobić to nauczyć się je stosować i przygotować swoje usługi lub produkty do
istniejącego rynku aby lepiej dotrzeć do klientów. Produkt lub usługa muszą być
po prostu lepsze, łatwiej dostępne, lub tańsze. Musisz jeszcze dołączyć do tego
trójkąta naprawdę dobry marketing aby zostać zauważonym. Jeżeli żadne z tych
kryteriów nie spełniasz z Twoim pomysłem – zrezygnuj. Na Czerwonym Ocenie
zasady są zawsze te same od lat. Nie dajesz nic nowego to przegrywasz z
obecnymi graczami.
Decyzja którą strategię wybierasz musisz
podjąć sam. Musi być zbieżna z Twoimi wzorcami patrzenia na świat. Jeżeli
czujesz się odkrywcą, innowatorem czy jesteś na tyle młody że możesz szybko się
uczyć na błędach to Błękitny Ocean może być twój. Szybki wzrost lub poszukiwanie nowego
miejsca. Masz błyskotliwy pomysł, możesz pracować za darmo przez rok, nie masz
zobowiązań finansowych na tyle mocnych że możesz odlecieć na chwilę od Ziemi i
poszybować w nieznane. Inwestorzy takich szukają. Jeżeli nie stać cię na takie
szaleństwo to lepiej nie ryzykuj. Szukaj
modeli biznesowych już sprawdzonych na stabilnych rynkach. Będziesz
musiał na Czerwonym Ocenie trochę powalczyć i przelać krwi ale woda w nim jest
przewidywalna i twój plan jak kompas biznesowy będzie działał i wskazywał
właściwą drogę do celu.
Komentarze