09.10.2014

Obserwuj potrzeby i szukaj sposoby ich zaspokojenia cd

Adam Adamczyk

Analiza rynku jako punkt decyzyjny



Dobrym krokiem przy pomyśle na biznes jest wykonanie analiz odnośnie nowego produktu czy usługi. Możesz czasem gotowe analizy znaleźć na rynku w prasie branżowej w branży której będziesz działać, są firmy tworzące takie analizy na zamówienie lub w ostateczności możesz zrobić je sam. Z mojego doświadczenia jednak przykładam większą rolę do analiz rynku docelowego wykonanego na zamówienie przez zewnętrzne firmy co kosztuje od kilku do kilkunastu tysięcy złotych lub gotowe analizy rynku przygotowywane corocznie i dostępne do kupna za kilkaset lub kilka tysięcy złotych. Nie jestem przekonany do analiz wykonanych samodzielnie ponieważ przy tworzeniu takiej analiz wychodzimy już gotową tezą „mój produkt jest dobry” i podświadomie poszukujemy potwierdzeń do stawianych tez. Jeżeli wynik analizy jest pozytywny tzn. widzisz lukę na rynku i możesz go zaspokoić należy wykonać test produktu i reakcji klienta.

Przygotuj MVP


Każdy produkt ma swoją wersje 1.0 to oczywiste. W realnym świecie każdy produktu ma nawet wersję beta. Nie sposób zrobić produktu ostatecznie doskonałego i skończonego za pierwszym razem podobnie jak wyprodukowanie IPhone wymagało dziesiątek wersji nigdy nie wychodzących poza laboratoria dewelopmentu które powstały zanim pierwsza wersja pojawiła się na rynku a świat się nią zachwycił. Nie próbuj zatem przekonywać wszystkich wokół że to co masz obecnie nawet w postaci prototypu to jest produkt skończony i gotowy do sprzedaży.


Dobrą analogią jest robienie pizzy z nowego pieca który właśnie skonstruowałeś. Najpierw upiecz dla siebie i znajomych zanim podasz klientom. Jak Tobie smakuje to dobry znak. Jak smakuje Twoim znajomym a oni nie wiedzą że to Ty za tym stoisz to znak jeszcze lepszy. Zaproś do konsumpcji znajomych Twoich znajomych aby zebrać opinie. To jest właśnie MVP (ang. Minimum Viable Product). Produkt w wersji roboczej która będziesz mógł udoskonalić zanim wypuścisz pierwszą wersję.



W produkcji oprogramowania, branży w której jestem od kilkunastu lat,  często zaprasza się pierwszych klientów do używania produktów zupełnie za darmo a często nawet dopłaca do przeprowadzania szkoleń, wdrożenia aby zyskać pierwszego prawdziwego klienta używającego  naszego nowego systemu i chcącego podzielić się wrażeniami z pracy z systemem. Traktuj go jak najważniejszego klienta. Wart jest każdych zaoszczędzonych pieniędzy na nietrafiony produkt, na niepotrzebne funkcjonalności które chciałeś wprowadzić a nie miały większej użyteczności dla klienta. Czym bardziej produkt jest zaawansowany tym więcej będzie zgłoszonych błędów których nasz zespół testerów nigdy by nie wykrył.  W skrajnych przypadkach produkt może być całkiem chybiony a klient wcale go nie potrzebuje.




O Autorze

Adam Adamczyk / mgr inż., MBA

Informatyk, przedsiębiorca weteran do 1995 roku. Prowadzę i rozwijam firmy a także likwiduję i sprzedaję. Szkole i pomagam młodym przedsiębiorcom rozwijać ich biznesy, inwestując czas i pieniądze.

0 komentarze:

Prześlij komentarz

Popular Posts