13.09.2014

Obserwuj potrzeby i szukaj sposoby ich zaspokojenia

Adam Adamczyk
Jest to teza która jest podstawą każdej przedsiębiorczości. Bez tego nie powinno się rozpoczynać żadnej działalności gospodarczej. Jeżeli nie widzisz luki na rynku którą możesz zagospodarować nie powinieneś w ogóle myśleć o rozpoczęciu działalności. Samo zdefiniowanie np. chcę robić e-business czy sprzedawać z zyskiem i osiągnąć sukces jest zbyt prostym stwierdzeniem aby było prawdziwe.



Przy zakładaniu nowego biznesu zwykłe mówimy o dwóch strategiach zajmowania rynku: Błękitnego i Czerwonego Oceanu. Błękitny ocean to zupełnie nowa, niezagospodarowana przestrzeń. Bezwymiarowa i bezkresna. Znajdując go i wchodząc do niego udajesz się niczym Kolumb w nieznane. Mit leadera na nowym rynku dzielącego ziemię dla przyszłych obszarników pozostawiającego sobie przywileje i zaszczyty. Idea tworzenia coś zupełnie innego niż jest dotychczas i zmiany zasady rynku. Niemal każdy przedsiębiorca o tym marzy. Jest to jednak Święty Gral – niewielu w historii świata się taka sztuka udała. Istotą i trudnością tej strategii jest stworzenie super innowacyjnego produktu aby zająć pozycję dominującą w dostarczaniu nowych wartości dla klienta których nikt inny nie mający tego produktu dostarczyć nie może. Znalezienie Błękitnego Oceanu jest niezwykle trudne, nie łudź się że go znajdziesz od razu i za pierwszym razem.

Co nam zatem jeszcze pozostaje? Wejście w działający rynek – Czerwony Ocean. Są gotowe zasady, reguły. Wszystko co musisz zrobić to nauczyć się je stosować i przygotować swoje usługi lub produkty do istniejącego rynku aby lepiej dotrzeć do klientów. Produkt lub usługa muszą być po prostu lepsze, łatwiej dostępne, lub tańsze. Musisz jeszcze dołączyć do tego trójkąta naprawdę dobry marketing aby zostać zauważonym. Jeżeli żadne z tych kryteriów nie spełniasz z Twoim pomysłem – zrezygnuj. Na Czerwonym Ocenie zasady są zawsze te same od lat. Nie dajesz nic nowego to przegrywasz z obecnymi graczami.


Decyzja którą strategię wybierasz musisz podjąć sam. Musi być zbieżna z Twoimi wzorcami patrzenia na świat. Jeżeli czujesz się odkrywcą, innowatorem czy jesteś na tyle młody że możesz szybko się uczyć na błędach to Błękitny Ocean może być twój.  Szybki wzrost lub poszukiwanie nowego miejsca. Masz błyskotliwy pomysł, możesz pracować za darmo przez rok, nie masz zobowiązań finansowych na tyle mocnych że możesz odlecieć na chwilę od Ziemi i poszybować w nieznane. Inwestorzy takich szukają. Jeżeli nie stać cię na takie szaleństwo to lepiej nie ryzykuj. Szukaj  modeli biznesowych już sprawdzonych na stabilnych rynkach. Będziesz musiał na Czerwonym Ocenie trochę powalczyć i przelać krwi ale woda w nim jest przewidywalna i twój plan jak kompas biznesowy będzie działał i wskazywał właściwą drogę do celu.

O Autorze

Adam Adamczyk / mgr inż., MBA

Informatyk, przedsiębiorca weteran do 1995 roku. Prowadzę i rozwijam firmy a także likwiduję i sprzedaję. Szkole i pomagam młodym przedsiębiorcom rozwijać ich biznesy, inwestując czas i pieniądze.

0 komentarze:

Prześlij komentarz

Popular Posts